Ford är en annan tillverkare som kan få det kämpigt. De skulle behöva femdubbla sin elbilsandel från 4,5 procent till 23,3 procent. Både Volkswagen och Ford kan nu se fram emot böter i miljardklassen från EU.
– Volkswagenkoncernen och Ford i synnerhet mÃ¥ste förvänta sig höga böter med tanke pÃ¥ deras bilar, säger Stefan Reindl, chef för Institutet för fordonsekonomi, till Automobilwoche.
Mercedes klarar sig bättre och måste öka sin elbilsandel från 18 till 24 procent. Även laddhybrider måste ökas kraftigt. Andra tillverkare som ser ut att klara sig bättre är Stellantis och Mercedes som ser ut att ha betydligt lättare att uppnå målen. BMW och Toyota på 4,6 procent och 4 procent över sina elbilsmål för nästa år. Volvo Cars är den tillverkare som ligger bäst till förutom Tesla, Volvo kan troligen tjäna miljarder på att sälja utsläppsrätter till andra biltillverkare.
Eric Berg frÃ¥n Youtubekanalen “I Do Cars” plockar isär motorer för att ta reda pÃ¥ varför de gÃ¥tt sönder. I sitt senaste klipp har han fÃ¥tt tag pÃ¥ en trasig 2,5-liters A25A-FKS Dynamic Force-motor som satt i en Toyota Camry frÃ¥n 2018. MÃ¥nga anser att det japanska bilmärket gör nÃ¥gra av de mest hÃ¥llbara motorerna, men de är inte immuna mot problem. Varför detta exemplar gick sönder efter 18668 mil ska Eric ta en närmare titt pÃ¥ nu.
Han inleder sin undersökning av motorn genom att ta loss tändstiften. Förutom att en av dem är lite mörkare ser han inget som indikerar något fel. Han tar sedan loss insugningsgrenröret. Han får då syn på inloppsportarna.
Eric lossar sedan på högtrycksbränslepumpen och valvkåpan. Där under tycker han det mesta ser okej ut. Efter att han tagit bort några andra delar av motorn lossar han på motorns två kamaxlar.
Sedan är det dags för topplocket att tas bort. Det dröjer in i det längsta innan han hittar något fel på motor. Så fort han får syn på kolvarna ser han något som ser fel ut.
Att kolven är ren beror på att vatten eller överflödigt bränsle kommit in i förbränningskammaren. När han sedan tittar på cylindrarna ser han inget som sticker ut. Han vänder sedan på motorn och öppnar oljetråget. Oljan är kraftigt blandad med vatten och liknar mer cappuccino än motorolja. Det exakta orsaken till varför motorn dömdes ut är något oklar, men ena cylindern verkar ha varit dålig i kombination med att kylvätska hamnat i oljan. Kanske var inte felet mycket större än topplockspackningen? Efter att sedan ha fortsatt plocka isär motorn lite till summerar han sin undersökning så här.
Han säger sedan att tidigare Toyota-motorer med liknande komponenter som detta exemplar har haft samma problem tidigare. Han ger sedan ett råd till alla Toyota-ägare vars bil har en likadan motor.
– HÃ¥ll ett öga pÃ¥ lukten av bilens avgaser, men bilen system kommer förmodligen att ge dig en varning innan det är försent. NÃ¥got som förmodligen hände med denna motor eftersom vi inte kunde hitta nÃ¥gra jättestora problem, säger motorexperten.
Nya lyxbilen Volvo EX90 fÃ¥r kritik för mjukvaruproblem i de största amerikanska medierna. Världens största technyhetssajt The Verge uppger att bilen ”inte är färdiggräddad” och i vissa fall mÃ¥ste startas med en laptop.
– NÃ¥gra var till och med tvungna att lÃ¥ta Volvos supportpersonal koppla in en laptop för att fÃ¥ bilen att känna igen nyckeln. Inte direkt förtroendeingivande, skriver The Verge.
Volvo bjöd pressen till Kalifornien för att de skulle få provköra nya Volvo EX90 på dess viktigaste huvudmarknad. Men flera amerikanska tidningar är kritiska mot att Volvo inte lyckats få fram färdiga och fullt fungerande testbilar när pressen bjöds in. Carup har tidigare berättat om Volvos problem med mjukvaran i bilen. Vid testet visade sig flera mjukvaruproblem som är olösta. Bland annat tvingades flera journalister starta bilen med hjälp av en laptop som Volvos supportpersonal kom med.
– Mer än en gÃ¥ng var vi tvungna att öppna Wallet-appen, hitta det virtuella nyckelkortet EX90 och placera det pÃ¥ den trÃ¥dlösa laddningsplattan för att fÃ¥ bilen att känna igen att nyckeln fanns i fordonet. Flera personer vid eventet var tvungna att göra samma sak; nÃ¥gra var till och med tvungna att lÃ¥ta Volvos supportpersonal koppla in en bärbar dator för att fÃ¥ bilen att känna igen nyckeln. Inte direkt förtroendeingivande, skriver The Verge.
Motortrend är världens största motortidning på nätet och deras omdömen i tester väger tungt hos amerikanska bilköpare. De mötte elektroniska spöken som satt i baksätet i den nya elbilen. Två olika bilar varnade för att säkerhetsbältena var oknäppta i baksätet, trots att ingen satt där.
– TvÃ¥ identiska fel inträffade i tvÃ¥ olika fordon vi körde. En bugg gjorde att det pep om att vÃ¥ra andra radens passagerare hade sina säkerhetsbälten upplÃ¥sta. Faktum är att bältena inte var spända, eftersom ingen satt i baksätet. Mer irriterande var telefonnyckelns krÃ¥nglande funktionalitet. Volvo försÃ¥g oss med iPhones kopplade till varje fordon. Om du lägger enheten pÃ¥ den trÃ¥dlösa laddningsplattan bör EX90 slÃ¥s pÃ¥. NÃ¥gra gÃ¥nger gjorde det att vi inte kunde välja Drive tills telefonen och fordonet sÃ¥ smÃ¥ningom bestämde sig för att känna igen varandra. Volvos produktteam verkade bekymrade och lovade uppmärksamhet när vi nämnde dessa fel.
– Nästan varje testbil – alla produktionsbilar och inte prototyper, märk väl – misslyckades med att känna igen sina iPhone-nycklar ibland. Jag körde tvÃ¥ bilar och bÃ¥da kämpade flera gÃ¥nger. Enligt flera journalister vid det här evenemanget vägrade en bil pÃ¥ den första vÃ¥gen att starta helt förrän en tekniker kom förbi med en bärbar dator.
Kyle Conner lyckades ta sig totalt 84 mil med en Lucid Air GT på en enda laddning. Han körde elbilen på motorväg i 82 mil i 113 km/h tills den till slut stannade helt.
I USA är Lucid Air Grand Touring-modellen den elbil med allra längst räckvidd pÃ¥ marknaden. Enligt biltillverkaren själva ska den ha en räckvidd pÃ¥ 83 mil. För att ta reda pÃ¥ ifall det verkligen stämde valde därför Kyle Conner frÃ¥n Youtubekanalen “Out of Spec Reviews” att se hur lÃ¥ngt han kunde komma med elbilen pÃ¥ en laddning. Dessutom körde han mestadels pÃ¥ motorvägar och höll dÃ¥ en hastighet pÃ¥ 113 km/h.
MotornyheterKyle inleder testet genom att ladda elbilen till 100 procent. När den sedan är redo kör han direkt ut på motorvägen. Där kör han snabbt upp till 113 km/h och håller sedan den hastigheten.
Han berömmer elbilens insida och hur tyst den går. Han kör sedan vidare i några timmar, men när batteriet är nere på 55 procent ska han vända om och sänker därför hastigheten för första gången.
Någon timme senare har det blivit mörkt och Kyle har tagit sig 69 mil, då är batteriet nere på tio procent. Vid nio procent ger Lucid Air sin första varning till föraren.
Trots flera varningar fortsätter Kyle köra på motorvägen med elbilen fram till att den stannar helt. Då har den lyckats ta sig 82 mil på en enda laddning.
Kyle lyckas sedan få ingång elbilen igen och tar sig till nästa avfart och kör sedan vidare på mindre vägar och lyckas då köra ytterligare 2 mil. Men eftersom testet var tänkt att enbart räkna körningen i en hastighet anpassad för motorvägar räknar han enbart att den lyckades ta sig 82 mil.
Elbilen blir sedan bogserad till närmsta laddare där den får ladda upp. Efteråt räknar Kyle ut att Lucid Airs förbrukning låg på 14,12 kWh/100 km i motorvägsförbrukning och den totala energiförbrukningen landade till slut på 118 kWh.
Barnen i ett idrottslag samlades för bortamatch. Flera stycken trängde sig in i tränarens bil och skulle få sig en åktur som de sent kommer att glömma. Under färden spårade deras betrodda tränare ur. Han tryckte plattan i botten och började köra i kapp med en annan ledare. Hastigheten på småvägarna genom det sörmländska landskapet letade sig upp över 200 kilometer i timmen. Men då tog någon av barnen fram sin mobiltelefon för att filma galenskapen, du ser bilden här ovan.
De båda bilarna som tävlade kom givetvis fram långt före alla andra och deras ledare trodde kanske att saken var överspelad. Men föräldrarna till det filmade barnet överlämnade materialet till polisen.
– Det är oerhört ovanligt att man Ã¥talas för hastighetsöverträdelse om man inte har uppgifter frÃ¥n poliskontroll eller fartkamera. Mig veterligen har det inte hänt pÃ¥ tio Ã¥r hos Nyköpings Ã¥klagarkammare, säger vice chefsÃ¥klagare Ola Folkesson till KK.
Ungdomstränaren valde först att neka. Men när han fick se barnens film som avslöjar hans vansinnesfärd erkände han. Men inte mer än att han kört 198 km/h. Foto: Polisens förundersökning
Under utredningen förhördes barnen som fanns med i bilen. Flera av dem berättade att deras tränare tävlade och att när de passerade en 70-skylt, så hade ledaren sagt att eftersom det är en skylt på vardera sida om vägen betyder det dubbla hastigheten. Ärendet har nu gått till åtal.
Barnens tränare nekade först i förhör. Men då visade polisen upp barnens smygfilm, som visade 201 kilometer i timmen. Efter en sådan motbevisning gav mannen upp och erkände i alla fall att han kört i 198 kilometer i timmen. Enligt tränaren beror allt på en konflikt med föräldrar i laget. De vill få bort honom från klubben och använder åtalet som en förevändning.
– Den som har gjort det här vill mig väldigt illa. Jag gjorde en omkörning. Blir jag fälld blir jag fälld, dÃ¥ fÃ¥r jag ta mitt straff, säger idrottsledaren till Katrineholms-Kuriren.
Elbilsbatterier kommer alltid att tappa prestanda och kapacitet med tiden. Men det finns knep som faktiskt gör att de kan klara sig längre. Här är 11 olika råd för att få batterierna att hålla.
På Carup har vi tidigare skrivit om elbilsförare som kört galet många mil med sina elbilar. En av dessa är Hansjörg von Gemmingen som kört sin Tesla Model S över 210 000 mil. Men elbilen har under tiden den körts förbrukat flera batterier och är i dag inne på sitt fjärde.
Dagens elbilar är för det mesta utrustade med litiumjonbatterier som ska i snitt klara av 25000 mil. Men de flesta håller till och med längre än så. Smarta elbilsägare kan dessutom motverka nedgången på sina batterier mer än så med hjälp av några enkla knep. Här kommer därför elva tips som motortidningen Auto Bild sammanställt.